فیلم خوره

فیلم خوره

دیالوگ ، تریلر ، بیوگرافی و خلاصه همه چیز درباره سینما.
فیلم خوره

فیلم خوره

دیالوگ ، تریلر ، بیوگرافی و خلاصه همه چیز درباره سینما.

دنیل دی-لوئیس(بیوگرافی)

دنیل مایکل بلیک دی لوئیس  29 آوریل 1957 در لندن از سیسیل دی لوئیس (ملک الشعرای انگلستان) و همسر دومش جیل بالکون متولد شد.پدر بزرگ مادری او مایکل بالکون ، یکی از چهره های مهم در تاریخ سینمای بریتانیا و رئیس استودیوی معروف Ealing بود.او بازیگری را در مدرسه ی Old Vic بریستول آموخت و اولین حضورش در فیلم را با Sunday Bloody Sunday در سال 1971 تجربه کرد ولی بعد از آن به سمت تئاتر رفته و تا سال 1982که در فیلم Gandhi و فیلم تلویزیونی Frost In May بازی کرد، بر پرده ی سینما ظاهر نشد.

اولین نقش مکمل مهم او در یک فیلم بلند ، The Bounty محصول 1984 بود و به فاصله ی کمی در My Beautiful Laundrette و A Room With A View به نقش آفرینی پرداخت.دو فیلم اخیر عنوان بهترین بازیگر مکمل انجمن منتقدین نیویورک را برای او به همراه داشتند. در سال 1987 او اولین نقش اصلی خود را در The Unbearable Lightness of Being ساخته ی فیلیپ کافمن بازی کرد.نقش آفرینی درخشان او به عنوان "کریستی برون" در My Left Foot ساخته ی جیم شریدن در سال 1989 جوایز متعددی از جمله جایزه ی بهترین بازیگر اسکار را برای او به ارمغان آورد.

سپس او مدتی به استراحت پرداخت و در سال 1992 با بازی در The Last of the Mohicans به پرده ی بزرگ برگشت که انتقادات مختلفی دریافت کرد اما موفقیتی بزرگ در باکس آفیس بود.در سال 1994 دی لوئیس با کارگردان مارتین اسکورسیزی برای فیلم The Age of Innocence همکاری کرد. سپس بار دیگر به جیم شریدن پیوست تا در In the Name of the Father بازی کند ، نقش آفرینی او تحسین منتقدان را برانگیخته و یک نامزدی اسکار دیگر به نام او ثبت کرد.

بعد از بازی در فیلم The Boxer به کارگردانی جیم شریدن در سال 1997 ، دی لوئیس از بازیگری کناره گیری کرد و به دوره ی "نیمه بازنشستگی" وارد شد و به سمت علاقه ی قدیمی خود یعنی کار با چوب متمایل شد.

بعد از 5 سال غیبت بر پرده ی بزرگ ، دی لوئیس برای بازی در Gangs of New York ساخته ی 2002 مارتین اسکورسیزی به سینما برگشت.نقش آفرینی او در این فیلم در کنار لئوناردو دیکاپریو ، سومین نامزدی اسکار و دومین جایزه ی بفتا را به همراه داشت.

در سال 2007 دی لوئیس در اقتباس آزاد پل توماس اندرسون از رمان Oil نوشته ی آپتون سینکلایر با عنوان There Will Be Blood بازی کرد که برای آن دومین جایزه ی اسکار ، بفتا ، گولدن گلوب و اتحادیه ی بازیگران آمریکا برای نقش آفرینی برجسته از یک بازیگر مرد در نقش اصلی را به خانه برد.با برنده شدن جایزه ی اسکار برای این فیلم ، دی لوئیس در کنار مارلون براندو و جک نیکلسون به عنوان تنها بهترین بازیگرانی که جایزه ی اسکار را در دو دهه ی غیر متوالی دریافت کرده اند ، قرار گرفت.در سال 2009 او در فیلم اقتباسی موزیکال باب مارشال به نام Nine بازی کرد که باز هم جوایز و نامزدی های متعددی برای او به همراه داشت.

دی لوئیس نقش آبراهام لینکلن را در ساخته ی 2012 استیون اسپیلبرگ یعنی Lincoln که بر اساس کتاب Team of Rivals: The Political Genius of Abraham Lincoln  بود ، به تصویر کشید. این فیلم تحسین منتقدین را به همراه داشت و در گیشه نیز با فروش بیش از 275 میلیون دلار به موفقیتی بزرگ رسید. دی لوئیس برای نقش آفرینی در این فیلم دومین جایزه ی گولدن گلوب و چهارمین جایزه ی بفتای خود را دریافت کرد و به اولین بازیگر مردی که سه جایزه ی اسکار بهترین بازیگری را دریافت کرده است تبدیل شد.

مدت کوتاهی بعد از برنده شدن اسکار ، دی لوئیس اعلام کرد که مدتی از بازیگری کناره گیری خواهد کرد و به مدت 5 سال در هیچ فیلمی بازی نخواهد کرد. اولین نقش آفرینی او در این 5 سال در ساخته ی پل توماس اندرسون که درباره ی صنعت مد دهه ی 50 است ، خواهد بود که در اوایل سال 2017 جلوی دوربین می رود.

در ژوئن 2014 دی لوئیس نشان شوالیه را در کاخ باکینگهام ، برای خدماتش به بازیگری ، دریافت کرد.


مترجم : بهاره عاشوری

اختصاصی فیلمبازان

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.